.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مجلس هشتم و مشکل اقتدار
مجلس هشتم و مشکل اقتدار

استیضاح وزیر کشاورزی قطعی است،پروژه استیضاح وزیر علوم کلید خورد،استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد،وزیر راه استیضاح می شود و ... اینها نمونه تیترهای اخباری است که در طی چند ماه گذشته روی خط خبرگزاریها و سایتهای خبری رفت اما هیچ کدام عملی نشد و در درحد حرف و شعار باقی ماند. درحالیکه مشکلات در زمینه کشاورزی ،آموزش و پرورش،مسائل مربوط به دانشگاه و دانشجو و همچنین مسائل مربوط به راه ها و حمل و نقل هوایی همچنان بر جای خود باقی است .

البته طرح استیضاح های نافرجام تنها مربوط به دوره دولت دهم نیست بلکه در زمان حضور دولت نهم نیز این مساله تکرار شده است و به نظر می رسد نام مجلس هشتم با طرح استیضاح های بی سرانجام گره خورده است.

زیاد دور نیست زمانی که بحث استیضاح و برکناری وزیر بازگانی دولت نهم ،مسعود میرکاظمی مطرح شد و در آن روزها که باب سخن در خصوص واردات بي‌رويه در کشور و مواردي در اين رابطه بسيار داغ بود، نمايندگان مجلس که در اين خصوص جواب شفافي از سوي دولت دريافت نکرده بودند، تصميم گرفتند از اختيارات خود استفاده کرده و وزير مربوطه را برکنار کنند.

اين استيضاح بسيار پر سروصدا شد ؛زيرا نمايندگاني نظير الياس نادران به عنوان يکي از اعضاي اقتصادي برجسته مجلس در اين رابطه فراوان سخن گفت و بارها اعلام کرد که استيضاح فوق حتما انجام مي‌شود و... اما معلوم نشد چه اتفاقي افتاد که هيچگاه نمايندگان به طرح استيضاح جامه عمل نپوشاندند و چند ماه بعد هم میرکاظمی به وزارتخانه مهم نفت رفت !

البته این ماجرای پس گیری امضای استیضاح ،تنها مربوط به وزیر بازرگانی دولت نهم نبود بلکه در خصوص وزير جهاد کشاورزي، اسکندري هم وضع به همين منوال بود.

حتي در اين رابطه يکي از نمايندگان از جمله سيدکاظم موسوي از تريبون مجلس رسما اعلام کرد که اگر اين استيضاح انجام نشود ديگر به مجلس باز نخواهد گشت و استعفا مي‌دهد ولي با انجام نشدن آن نه‌تنها وي استعفا نداد بلکه ديگر صحبتي از اين موضوع هم به ميان نيامد.

با وجود گذشت بیش از یک سال از حضور دولت دهم نیزب هارستان نشینهای دوره هشتم،همچنان به دلیل مشکلات مختلف ،هر از چند گاهی بحث فراخواندن وزیری به مجلس را مطرح می کنند و به دلایل مبهم،امضاها پس گرفته می شود و بحث استیضاح منتفی می شود.

اخیرا نیز استیضاح وزیر آموزش و پروش ،حمید رضا حاجی بابایی که می رفت با 26 امضای نمایندگان مجلس عملی شود با پس گرفتن 19 امضا از سوی نمایندگان منتفی اعلام شد.این در حالی است که گلایه های معلمان حق التدریسی و مشکلات آنان و ابهامات در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که از دلایل اصلی مطرح شدن بحث استیضاح وی به شمار می رفت، همچنان به قوت خود باقی است و معلوم نیست چرا نمایندگان مجلس امضاهای خود را پس گرفته اند.

عقب افتادن استیضاح خلیلیان وزیر کشاورزی و دادن مهلت سه ماهه به وی،تهدیدهای عملی نشده مجلس درباره استیضاح محرابیان وزیر صنایع و عدم سوال از نامجو وزیر نیرو به علت نوسانات قیمت برق و آب و نرخ رشد قیمت برق و آب در سایه هدفمندکردن یارانه ها ،همه و همه نشان دهنده ضعف مجلس و بی برنامگی نمایندگان مجلس است.

اعلام پیاپی تلاش جمعی از نمایندگان برای استیضاح چند وزیر، وقتی دچار مرور زمان شده و محقق نمی‎شود؛ در اصل ضرورت چنین استیضاح‎هایی خدشه وارد می‎كند و از سوی دیگر وقت مجلس و نمایندگان صرف اموری می‏شود كه به سرانجام رسیدینش مبهم است.

همچنین اعتماد مردم به مجلس نیز کم کم از بین می رود و عدم استفاده صحیح از ابزارهای قانونی از سوی مجلس نیز ،باعث می شود شان مجلس در نزد قوای دیگر پایین بیایید و دولت نیز به در راس امور بودن مجلس شک کند.
در چنین فضایی كه استیضاح كنندگان چندان هم در استفاده از این ابزار نظارتی مجلس، جدی نیستند؛ حتی در صورت برپایی استیضاح نیز وزرا از آن جان به در می‎برند و مسلما اگر استیضاحی نیز صورت بگیرد ،وزرا دوباره رای اعتماد خواهند گرفت و گره ای از مشکلات باز نخواهد شد.

در هر حال باید دید که نمایندگان مجلس که هراز گاهی طوماری را برای حمایت دولت امضا می کنند که اصلا در شرح وظایف مجلس نیست،چه زمانی می خواهند به وظایف اصلی خود عمل کنند و اگر وزرای مربوطه مشکلی ندارند و نباید استیضاح شوند ،چرا بحث استیضاح آنان رسانه ای می شود که بحث بی اعتمادی و ناکارامدی مجلس مطرح شود؟


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.